Duurzaamheid op de werkvloer begint bij medewerkersbeleving. Medewerkersbeleving, een abstract construct? Niets is minder waar!

Duurzaamheid op de werkvloer begint bij medewerkersbeleving.
Medewerkersbeleving, een abstract construct? Niets is minder waar!

Bedrijfscultuur en sfeer zijn de belangrijkste factoren om onderscheidend te zijn in het aantrekken en behouden van talent. Zeker met oog op de krappe arbeidsmarkt waar talent schaars is. Het kan het verschil betekenen tussen wel of niet het juiste talent aantrekken of tussen het behouden van personeel of ze zien vertrekken. Daarnaast is het een belangrijk onderdeel van duurzaamheid op de werkvloer. Zorg als organisatie voor medewerkersbeleving waarin medewerkers optimaal presteren en bijdragen aan de organisatiedoelstellingen.

Wat is medewerkersbeleving? Het gaat verder dan het creëren van een leuke sfeer op de werkvloer. Het zijn vaak de geijkte momenten waarop je als werkgever blijvende impact kan maken op je medewerkers. Zoals waardering en erkenning die je krijgt van je manager als je net dat stapje extra hebt gezet voor de club. Een beleving rondom deze ‘moments that matter’ is van groot belang. Als je het aan de voorkant goed organiseert en procesmatig inricht, dan kan je echt verschil gaan maken. Maar medewerkersbeleving begint niet als de werkzaamheden al zijn aangevangen. Een goede ‘employee experience’ begint al bij het eerste oriënterende (sollicitatie)gesprek en de daaropvolgende onboarding.

Een belangrijk moment van de onboarding is het tekenen van je arbeidscontract. De symboliek die bij zo’n moment past, gaat over vreugde en een mooie start. Je gaat samen een (hopelijk) langdurige relatie met elkaar aan en het sentiment die bij deze symboliek hoort wil je onderschrijven. Een dik arbeidscontract met allerlei mitsen, maren, regeltjes en voorschriften is het laatste dat binnen die symboliek past.

Kirkman Company en BVDV zijn twee partners binnen PACC die elkaar naadloos aanvullen en versterken op dit gebied. Hoe zorg je voor een goede onboarding en employee experience? Hoe stel je vervolgens een arbeidscontract op dat bij het lezen ervan een positief effect heeft op de beleving van de werknemer, tegelijk juridisch kloppend is en past bij de cultuur en uitstraling die je als organisatie wilt neerzetten? Ga uit van vertrouwen en zie de arbeidsovereenkomst als een ticket of trust. Voorbeelden tonen aan dat een arbeidsovereenkomst ook op één pagina te vatten is. Dat kan juridisch sluitend, gelijkwaardig en duidelijk. Daarmee wordt het tekenen van de arbeidsovereenkomst een extra leuk moment van de onboarding, in plaats van een teleurstelling of een ervaring van saaie formaliteit.

Wij geven hier de volgende tips voor:

  • Gebruik menselijke taal. Juridisch taalgebruik is nergens voor nodig en schaadt de employee experience. Zorg dat de taal en de vormgeving van het arbeidscontract de cultuur weerspiegelt van je organisatie. Wees consistent en eigen in de manier waarop je dit voor alle medewerkers doorvoert. Zie als voorbeeld het one-page employment contract dat Tony’s Chocolonely samen met BVDV heeft ontwikkeld. 
  • Ga uit van vertrouwen. Je kunt niet alles controleren en dat moet je ook niet willen.
  • Neem de wettelijk verplichte onderdelen op, zoals het aantal vakantiedagen, maar neem geen wetsbepalingen over die niet nodig zijn.
  • Benadruk wat van de nieuwe werknemer wordt verwacht, maar geef ook direct aan wat de nieuwe collega van de werkgever mag verwachten. Ga voor gelijkwaardigheid.
  • In deze tijden zien we dat bedrijven het tekenen van een contract vaak digitaliseren. Dat is uiteraard efficiënter, maar vergeet niet het belang van de symboliek van zo’n moment. Organiseer altijd een ceremonieel fysiek moment waarin het vertrouwen echt kan worden gevoeld.

Dit artikel is geschreven door BVDV en Kirkman, partners van Purpose Accounting Collective (PACC). PACC biedt vanuit het collectief de kennis en expertise voor ondernemers die hun maatschappelijke impact willen verankeren in hun organisatie. Korte lijnen, snel schakelen en een gezamenlijke missie waarmee wij klanten beter integraal kunnen bedienen.